Klaar om te schrijven?
Een veelgestelde vraag is of het belangrijk is dat kinderen leren schrijven. Het antwoord daarop is een volmondig ‘ja’. Schrijven is niet alleen een essentieel communicatiemiddel, maar speelt ook een cruciale rol bij het ontwikkelen van lees- en spelvaardigheden.
Vanaf groep 2 leren kinderen de unieke vorm van elke letter door het juiste bewegingspatroon te volgen. Voldoende oefening in schrijven draagt bij aan een goede spelling en helpt de schrijfbewegingen te automatiseren, zodat de focus tijdens het schrijven kan liggen op het verwoorden van ideeën en de inhoud van de tekst.
Voor sommige kinderen is het echter lastig om de complexe vaardigheid van schrijven onder de knie te krijgen. Dit kan zich uiten in een onleesbaar handschrift, lage schrijfsnelheid of fysieke klachten zoals pijn of kramp tijdens het schrijven. Kinderen die moeite hebben met schrijven, kunnen minder tekst produceren, wat hun schoolprestaties negatief beïnvloedt. Herhaaldelijk falen kan hun motivatie doen afnemen, waardoor ze in een vicieuze cirkel terechtkomen.
De WRITIC wordt ingezet bij kinderen waarbij leerkrachten zorgen hebben over hun schrijfprestaties. Op basis van de resultaten van de WRITIC krijgt de leerkracht gerichte adviezen. Indien nodig kan ergotherapie worden gestart om de voorbereidende schrijfvaardigheden te verbeteren. Dit helpt schrijfproblemen en de negatieve gevolgen daarvan te voorkomen.
Bereikbaarheid
013 - 571 82 14
Maandag t/m vrijdag
van 08:30 tot 16:30 uur
Afspraak online plannen
Alle locaties
Alle medewerkers
Alle medewerkers
Kinderbekkenfysiotherapeuten
Kinderergotherapeuten
Kinderfysiotherapeuten
Schroth therapeuten